Reklamen har inte alltid sett ut som den gör idag. Varför fungerar
inte det som var bra igår, idag? Det är ju bara att se på de gamla
snuttarna som visas som reklamfilmsvinjett på biografen. Gamla
reklamfilmer blir så fel, och därmed roliga, och just därför så rätt.
Det använder sig ju vissa reklamfilmer av idag.
Samhället
förändras hela tiden. I gamla filmer blir det som gällde då så tydligt.
Den tidens tecken och koder blir synliga. Men om man tänker efter så
måste ju dagens filmer vara lika tydliga. Det är bara svårare att se
dagens koder eftersom vi står och lever mitt ibland dem. För att
upptäcka dessa måste vi diskutera det vi ser.
Det skall vara
tydligt vad som är reklam så att vi inte blandar ihop det med
redaktionellt material. Detta gäller i all form av reklam och det
brukar oftast vara ganska tydligt. Men ibland väljer man att använda
eller visa en produkt
eller ett varumärke i exempelvis film eller
TV. Det kallas smygreklam men heter egentligen produktplacering. Det
har förekommit i amerikansk film sedan mitten av 1950-talet men blev
vanligt i svensk film först på 1990-talet. I film har smygreklam alltid
varit tillåtet men inte i TV. Där gäller olika lagar och regler för
olika länder, och därför är det just i reklamavbrotten i TV som vi
blivit vana vid att se reklam.
Reklamvärlden förändras
snabbt och är full av kontraster. Aldrig har det varit så lätt att nå
ut med sin reklam. Samtidigt försöker allt fler att undvika den.
Teknikutvecklingen innebär att man kan skräddarsy reklam som aldrig
förr. Samtidigt som man lättare kan undvika den.
Enligt opinionsundersökningar så undviker ca. 75 % av oss reklam i TV, radio och på internet.
På grund av nedladdning ser allt fler sina favoritTV-serier utan reklam.
Om
du vill lyssna på musik så finns det allt fler tjänster som gör att du
inte behöver lyssna på traditionell radio utan själv kan välja och
vraka i det musikutbud som finns.
Webläsare har inbyggda reklamfilter som man kan anpassa efter egna behov för att få så lite reklam som möjligt.
Hur gör då reklammakare för att nå ut till en publik som gör allt den kan för att slippa reklam?
På
internet kan man t. ex. anpassa reklamen till användarens intressen,
och lyckas man med det så tycker vi oss få bra reklam och blir mer
positivt inställda till den.
Ett annat sätt är att låta
vänner rekommendera reklam för oss. Man gör helt enkelt reklamkampanjer
direkt för internet. Ofta bestående av roliga eller på andra sätt
intressanta filmer. Och sedan skickar vi dem vidare till varandra på
sajter som YouTube, MySpace, FaceBook eller genom vanliga mail.
Vi
som får filmerna skickade till oss tänker oftast inte på dem som reklam
utan skickar dem gärna vidare till andra bekanta, och meddelanden som
vi får av folk vi känner uppfattar vi som bra och positiva.
En
lyckad kampanj är varumärket Doves film “Evolution” som lades upp på
YouTube och liknande sajter. Tidigare hade man köpt reklamtid under
Superbowl, finalen i amerikansk fotboll, till en kostnad av ca. 20
miljoner kronor varje gång den visades.
Effekterna av
internetkampanjen blev att den bara 2009 sågs 100 miljoner gånger
enbart på YouTube. Den visades i populära TV-program som målgruppen
ser. Den fick tre gånger större genomslag än Doves tidigare kampanjer
under Superbowl. Och dessutom blev varumärket Dove det populäraste
bland den sortens produkter.
I Sverige har man testat
liknande kampanjer. Ett exempel är Kavlis reklamfilm för Räkost, med en
dansande bebis. Filmen fick över 100 000 tittare på YouTube under två
veckor, och den blev så populär att man började använda
den som vanlig TV-reklam.
Dafgårds
reklamfilm “Kamasutra” fungerade åt andra hållet. Den blev anmäld för
att innehållet ansågs stötande och slutade sändas på TV. Då började
filmen spridas lavinartat på nätet och fick mycket större genomslag.
Även
datorspelsbranschen har börjat använda sig av produktplaceringar för
att sponsra exempelvis sportspel, och under den amerikanska
presidentvalskampanjen 2008 valde t. ex. Barak Obama att göra reklam i
dataspel.
Den bransch som är mest beroende av reklam är
Tv-branschen. Där har man försökt anpassa sig till den nya
medieverkligheten. Vi kan nämna tre olika exempel på anpassning.
Annonsörsfinansierade program
Man
skapar hela programidéer för att lyfta fram ett företag, yrkesgrupper
eller särskilda intressen. Hela programmet är reklam och samtidigt kan
man sälja annonsplats i reklampauserna. Det mest lyckade exemplet i
Sverige är “Roomservice” på Kanal 5 som finansieras av
Färgdepartementet och Målarmästarna för att öka försäljningen av färg,
men även för att öka intresset för målaryrket. Sedan programmet började
sändas så har försäljningen av färg gått upp och kanske viktigast av
allt; från att ha haft lediga studieplatser så har målarutbildningarna
numera 2-4 sökande per plats.
Yrkessåpor
Ett
framgångsrikt svenskt exempel är programmet “Färjan” som beställts av
Viking Line och där TV-serien också utspelar sig. Förutom höga
tittarsiffror och många skriverier så vann programmet även
reklambranschens pris
“Guldägget” för bästa förnyare 2009.
Mervärde på nätet
Gillar
man en TV-serie är det mycket möjligt att man vill ha mer av den, och
därför blir det allt viktigare att skapa webplatser med mervärde i form
av extra filmmaterial, spel, mobila funktioner m.m. Ofta ser man till
att få företag
att sponsra och samtidigt produktplacera dess
produkter i själva TV-serien. På detta sätt kanske reklambudskapet
kanske nå även de som laddar ner programmet utan reklam.
Vissa företag skapar spel kopplade till varumärket som man kan spela såväl på internet, mobilen eller i sin mediespelare.
Ett
annat nytt sätt att göra reklam på är att anställa personer som sprider
dold reklam i chattar, bloggar, sociala medier eller på andra ställen
där unga människor ofta befinner sig men inte förväntar sig reklam.
Modebloggar
har idag blivit det bästa sättet att marknadsföra sina kläder. Ett
omnämnande i en populär modeblogg innebär nästan alltid att plaggen tar
slut.
Oavsett hur vi konsumerar media i framtiden så kommer de som sänder reklam alltid att hitta nya sätt att nå oss konsumenter.