Lagar och regler
Får man göra reklam hur som helst?
Nej,
det finns lagar, t.ex. marknadsföringslagen (MFL), alkoholreklamlagen,
tobakslagen m.fl. som bland annat säger att: marknadsföringen inte får
vara otillbörlig, man inte får göra reklam för alkohol över 2,25
volymprocent, tobak, receptbelagda läkemedel eller reklam som vänder
sig till barn under 12 år.
I din skola finns antagligen tre
generationers konsumenter av rörliga bilder. Den första mötte rörliga
bilder enbart på biografen. Den andra fick även tillgång till rörliga
bilder i hemmet genom tv och den tredje har vuxit upp med möjligheten
att välja filmer att se hemma genom videon och kabel-tv.
Idag
formligen översköljs vi av rörliga bilder. Vi ser/läser och tar
ställning till budskap, historier, meddelanden och nyheter i en aldrig
tidigare skådad omfattning.
Inga av de rörliga bilder vi idag har omkring oss uppstår av sig
själva. De blir inte heller till genom att någon tar med sig en kamera
ut på stan och bara filmar lite. (Det vet alla som försökt att filma
själva.)
Drygt 66 miljarder används för reklam,
marknadsföring och sponsring i Sverige varje år. Cirka 9 procent
används till reklamfilm i film och TV. 10 procent till Internet och
mobil. Siffror som kommer att förändras de närmaste åren. Reklam kostar
pengar att göra, men det dyraste är att köpa reklamtid, att nå ut med
sitt budskap.
Det kostar alltså en massa tid, kunskap och
pengar att skapa alla dessa bilder. Någon vill någonting. Vad vill
denne någon? Och vem eller vilka är de? Vi kan klumpa ihop alla dessa
och kalla dem SÄNDARE; Företag, myndigheter och organisationer.
Sändaren
vill nå ut med sina bilder. De vill nå oss med sitt budskap.
Tillsammans är vi alla MOTTAGARE. Sändaren är oftast inte intresserad
av att nå alla människor i samhället utan bara en viss grupp som liknar
varandra. En MÅLGRUPP.
Fast vi i grund och botten är ganska
lika varandra, skiljer vi oss åt en del. Vi förändras genom livet och
förstår världen på lite olika vis beroende på vilka vi är, t.ex. unga -
gamla, kvinnor - män.